GÓRY BYSTRZYCKIE – JAGODNA 977 m n.p.m.

PASMO GÓRSKIE : Góry Bystrzyckie – Sudety Środkowe

NAJWYŻSZY SZCZYT: JAGODNA 977 m n.p.m.

17  SZCZYT KORONY GÓR POLSKI

Góry Bystrzyckie –   słabo zróżnicowany masyw górski w Sudetach Środkowych.

Od północy Góry Bystrzyckie sąsiadują z Górami Stołowymi i Obniżeniem Dusznickim,

od zachodu z Górami Orlickimi, oddzielone od nich dolinami Bystrzycy Dusznickiej i Dzikiej Orlicy.

Wschodnią granicę wyznacza Rów Górnej Nysy, ku któremu góry opadają wyraźnym uskokiem tektonicznym,

granicząc z Wysoczyzną Łomnicy, Obniżeniem Bystrzycy Kłodzkiej i Wysoczyzną Międzylesia.

Góry Bystrzyckie wyróżniają się dużą lesistością.

Teren jest bardzo słabo zaludniony i ze względu na trudne warunki ciągle wyludniający się w wyniku procesu zanikania wsi.

Małe urozmaicenie rzeźby terenu, znaczne zalesienie i słaba baza noclegowa powodują,

że Góry Bystrzyckie nie są popularnym regionem turystycznym.

Są one atrakcyjne dla wytrwałych piechurów i rowerzystów górskich poszukujących miejsc wolnych od masowej turystyki.

Nazwa Gór Bystrzyckich pochodzi od nazwy rzeki (i miasta) Bystrzyca.

Poniżej wymieniono szczyty w tym masywie górskim o wysokości większej niż 800 m n.p.m.

• Anielska Kopa871 m p.m.
  • Biesiec833 m n.p.m.
  • Czerniec891 m n.p.m.
  • Jagodna977 m n.p.m.
  • Łomnicka Równia898 m n.p.m.
  • Sasanka985 m n.p.m.
  • Smolna865 m n.p.m.
  • Ubocze812 m n.p.m.
  • Wolarz852 m n.p.m.
  • Wójtowska Równia842 m n.p.m.
  • Zbójnicka Góra828 m n.p.m.

Atrakcje turystyczne

Mimo znacznego wyludnienia regionu, w Górach Bystrzyckich mają też swoje atrakcje pochodzenia kulturowego.

Największymi miastami leżącymi u podnóża Gór Bystrzyckich są: Duszniki-Zdrój, Szczytna,

Polanica-Zdrój oraz Bystrzyca Kłodzka.

Stanowią one bazę wypadową dla wielu wycieczek, poza tym same są miejscami godnymi zwiedzenia i bywają często celem wyjazdów.

We wsi Niemojów znajdują się ruiny kamiennego dworu sołtysów z 1576 r. oraz  ruiny kapliczki z 1731 roku

Na terenie Gór Bystrzyckich znajdują się 3 barokowe drewniane kościoły z XVIII w.: w Nowej Bystrzycy, Zalesiu i Kamieńczyku.

Kościół w Zalesiu posiada ciekawy zespół polichromii ze scenami Starego Testamentu (tzw. „Biblia dla ubogich”).

Innymi atrakcjami są pozostałości wybudowanych pod koniec XVIII wieku fortyfikacji.

Powstały one na rozkaz Fryderyka Wilhelma II i miały stanowić obronę przed wojskami austriackim.

W Górach Bystrzyckich znajdowały si dwa takie forty – Fort Wilhelma i Fort Fryderyka na Kamiennej Górze.

Oba nigdy nie zostały wykorzystane w celach militarnych i w drugiej połowie XIX wieku

zarządzono ich rozbiórkę, ponieważ ich utrzymanie stało się zbyt kosztowne.

Obecnie pozostała tylko niewielka część murów i dawna fosa, widoczna zwłaszcza w Forcie Wilhelma.

Większość materiału rozbiórkowego została powtórnie wykorzystana m.in. przy budowie mostu i szkoły w Bystrzycy Kłodzkiej.

Schroniska turystyczne

• Zieleniec: schronisko „Orlica” (dawniej PTTK), dawne, obecnie sprywatyzowane schronisko PTSM (w sąsiednich Górach Orlickich)
  • Lasówka: schronisko „Szarotka”
  • Duszniki-Zdrój: schronisko PTTK „Pod Muflonem”(Ptasia Góra)
  • Spalona: schronisko PTTK „Jagodna”

ROZPOCZYNAMY KOLEJNĄ PRZYGODĘ.

Około godziny 9.00 , asfaltową, krętą i lekko podziurawiną drogą razem z Alą dojeżdżamy samochodem pod samo schronisko JAGODNA.

Samochód zostawiamy na parkingu obok schroniska.

Po wejściu do schroniska miła niespodzianka – piękne wnętrze schroniska zaskakuje  nas swoim klimatem –  jest czysto i kolorowo, pachnie domową kuchnią.

Przez chwilę podziwiamy wnętrze schroniska , zapoznajemy się z menu dań oraz prowadzimy rozmowę z miłym właścicielem schroniska,

który informuje nas że na szczyt jagodnej nie jest daleko i zdążymy wrócić w południe na smaczny obiadek, który on przygotuje.

Wyruszamy ze schroniska niebieskim szlakiem.

Szlak nie jest wymagający, idziemy z Alą spacerkiem wśród zielonej pięknej przyrody.

Rozmawiamy na różne tematy ciesząc się sobą i chwilami, których  tak bardzo nam brakuje w codziennym dniu.

Po chwili słyszymy grzmoty zbliżającej się burzy, przyspieszamy –  jest bardzo gorąco.

Wspinamy się pod niedużą górę, żeby w końcu dotrzeć do ambony znajdującej się na szczycie JAGODNEJ.

Jagodna 977 m n.p.m.

Ambona oznaczona jest tabliczką z  informacją, że jesteśmy na Jagodnej na wysokości 977 m n.p.m.

Po drodze do szczytu mijamy kilka takich samych ambon i można zwątpić czy to już szczyt czy nie.

Na tej jednej jest tabliczka z nazwą szczytu JAGODNA i jej wysokością.

W drodze na szczyt pomiędzy drzewami ukazywały się co pewien czas piękne widoki na okolicę Gór Bystrzyckich.

Momentami zastanawialiśmy się dlaczego zwiedzane pasma gór w Kotlinie Kłodzkiej są górami

skoro szlaki są tak proste i łatwe, a Beskidy, Gorce, Pieniny,  które  mają o wiele wyższe wzniesienia i są trudniejsze nie mają w swojej nazwie góry.

Np. Góry Sądeckie, Góry Gorczańskie czy Góry Pienińskie.

Na szczyt docieramy w około 1,5 godziny.

Robimy zdjęcia, wychodzimy na ambonę, jednak burza jest coraz bliżej więc wracamy do schroniska.

Na miejscu czeka na nas propozycja szefa kuchni, która jest naprawdę wyśmienita; racuchy  z jagodami.

Podpieczone pierogi ruskie z sałatką warzywną,  dania mięsne pod różnymi postaciami.

Próbowaliśmy wszystkiego po trochę, Ala dobrze gotuje i stwierdziła że szef kuchni zna tajniki kulinarne.

Burza przeszła kiedy smakowaliśmy obiad. Po dobrym obiedzie, rozmowie z właścicielem schroniska i dobrej herbacie

wyruszamy dalej zdobywać kolejne szczyty Korony.

Zdobywanie KORONY GÓR POLSKI razem z Alą to wielka przyjemność i wyzwanie.

Energetyczny zastrzyk dla naszej wydolności i sprawności umysłu i ciała.

Sprawdzamy się kiedy jest ciężko i kiedy jest wesoło i dobrze.

Kocham moją żonę choć może nie mówię jej tego zbyt często.

W górach te słowa brzmią niesamowicie kiedy zmęczeni i spoceni tak bardzo jesteśmy razem.