PORADNIK DOTYCZĄCY TYCIA

   PORADNIK  

DOTYCZĄCY  „TYCIA”

TYCIE TO GRUBSZY PROBLEM

Dlaczego czujemy głód albo jesteśmy syci po posiłku? Co sprawia, że tyjemy albo spalamy zapasy tłuszczu?

Zobacz, jak subtelna jest sieć powiązań decydujących o kształtach naszego ciała.

Wystarczy naruszyć równowagę w jednym punkcie, by cała precyzyjna maszyneria się rozregulowała.  

  1. Mózg – nadrzędny regulator

          odbiera hormonalne sygnały o głodzie i sytości, większym lub mniejszym apetycie.

           Decyduje, czy mamy ochotę na coś słodkiego, czy tłustego.

          Zmienia docierające z krwią produkty trawienia w substancje poprawiające nastrój.

  1.   Tarczyca– ma wpływ na tempo podstawowej przemiany materii.

            Jej niedoczynność powoduje spadek energii, ospałość i tycie, nadczynność sprzyja spalaniu energii,

            ale przy tym przyspiesza bicie serca, podnosi ciśnienie krwi i temperaturę ciała.

  1.  Wątroba– przetwarza produkty trawienia

             (glukozę w glikogen lub tłuszcz, aminokwasy w białka i peptydy,  tłuszcze i kwasy tłuszczowe w sterole

              albo łączy je z białkami lub cukrami, by służyły do budowy np. błon komórkowych).

            Jeśli dostanie sygnał „z góry”, produkuje substancje energetyczne albo zapasowe.

  1.   Trzustka– jej enzymy rozkładają białka na aminokwasy,

              węglowodany złożone na cukry proste, a tłuszcze na kwasy tłuszczowe i glicerol.

             Produkuje insulinę – hormon, który m.in. usuwa z krwi nadmiar glukozy

            i przenosi ją np. do komórek tłuszczowych.

  1.  Żołądek– rozciąganie jego ścianek i mechaniczne pobudzanie nerwu błędnego hamuje łaknienie.

           Jeśli do dwunastnicy trafi tłusty posiłek, żołądek wolniej będzie opróżniany, więc dłużej będziemy syci.

           Substancje wydzielane przy pobudzaniu nerwu błędnego nasilają

           wydzielanie soków trawiennych i wywołują apetyt.

  1.  Nadnercza– tu wydzielana jest adrenalina,   

           a to ona przyspiesza tempo przemiany materii i zwiększa wydatek energii.

      7.  Jajniki – nagły zanik produkcji estrogenów i progesteronu

             (np. po usunięciu jajników) sprawia,  że kobieta zaczyna jeść więcej

              i przybywa jej 5 proc. masy ciała w ciągu kilku tygodni.

           Spadek poziomu tych hormonów (np. po menopauzie) i nadmiar testosteronu

            powodują, że więcej tłuszczu odkłada się na brzuchu. 

  1.   Jelita– wydzielany w nich hormon silnie hamuje łaknienie. 

             Gdy w dwunastnicy pojawi się treść pokarmowa, apetyt zostaje powstrzymany.

      9.   Mięśnie– to fabryka energii!

             Kilogram mięśni zużywa (nawet bez ćwiczeń) 80-100 kcal/dobę,

              podczas gdy kilogram tłuszczu zaledwie 5 kcal/dobę.

            Wzrost poziomu adrenaliny (np. w stresie) zwiększa zużycie tlenu w mięśniach o 90 proc.,

             a całkowity wydatek energii organizmu o 25 proc.

  1. Tkanka limfatyczna(komórki układu odpornościowego)

            wytwarza rezystynę – hormon utrzymujący stężenie glukozy we krwi w okresach postu.

    11. Tkanka tłuszczowa– wytwarza substancje wpływające na produkcję i zużycie tłuszczu w organizmie,

           które m.in. regulują wydatek energii i stężenie glukozy.

           Wpływają na to, czy komórki ciała są, czy nie są wrażliwe na działanie insuliny. 

           Substancje te mają też wpływ na czynność tarczycy i kory nadnerczy.

          W tkance tłuszczowej odbywa się produkcja estrogenów –

           ich nadmiar u otyłych łagodzi skutki klimakterium, ale zwiększa ryzyko np. nowotworów piersi.

BODZIO

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *